The late 1980s and early 1990s were a time of great importance in media history. The potential of networked computers in transforming society became clearer but it was still an open question, in which directions the development would go. This lead to various imaginaries about possible the futures of so-called ‚new media‘. The contributions of the book discuss these imaginaries and provide valuable insights into their media historical context. To illustrate how processes of imagining new media at the time worked, the book also features articles on the interactive television project Piazza virtuale from 1992 by the media artist-group Van Gogh-TV. Piazza virtuale aimed to dissolve the boundaries between the public sphere and a ‘new’ experience of using television based on telepresence and interaction. Today more or less forgotten, Piazza virtuale thus became an early realization of the idea of a new interactive and networked communication medium in that time period.
USPs
· The book addresses the intensively debated topic of imagination and sociotechnical imaginaries in relation the discourses on ‘New Media’.
· An important contribution to the history and theory of media art and of the prehistory of digital culture.
· First anthology on the Piazza virtuale-project by Van Gogh TV (1992).
· Contains exclusive Interview with Van Gogh TV.
Die ab Heft 1/2015 von Prof. Dr. Jens Schröter als Hauptherausgeber zusammen mit dem Graduiertenkolleg »Locating Media« (Universität Siegen) und Prof. Dr. Benjamin Beil (Universität zu Köln) herausgegebene kultur- und medienwissenschaftliche Zeitschrift »Navigationen« widmet sich in ihrer aktuellen Ausgabe (1/2021) dem Thema »Multispecies Communities«.
Multispecies Communities sind nicht mehr alleine auf den Menschen fixiert und bringen andere Akteure ins Spiel. Damit ergeben sich neue Formen der Kommunikationen und Kollaborationen, der Verantwortlichkeiten und der Rücksichtnahmen (awareness), der Vergemeinschaftungen und der Teilhaben: Diese finden statt zwischen Menschen und Tieren, Pflanzen und Algorithmen, Artefakten und Biofakten, Maschinen und Medien; zwischen den Sphären von belebt und unbelebt, real und virtuell, unberührt und augmentiert. Der Umgang mit Technik ist längst kein menschliches Privileg mehr, wie die Ausdifferenzierungen von Human-Computer Interaction (HCI) in Animal-Computer Interaction (ACI) oder Plant-Computer Interaction (PCI) verdeutlichen. Diese Ausdifferenzierungen finden ihren Niederschlag ebenso in den verschiedenen Disziplinen der Wissenschaft und in der Kunst sowie in gesellschaftlichen, sozialen, ethischen und politischen Aushandlungen des gemeinsamen Miteinanders. In dieser Ausgabe sind für diesen Diskussionszusammenhang relevante programmatische Texte versammelt und erstmals für den deutschsprachigen Raum zugänglich gemacht.
Multispecies communities are no longer focused on humans alone and bring other actors into play. This results in new forms of communication and collaboration, of responsibilities and awareness, of communalisation and participation: These take place between humans and animals, plants and algorithms, artefacts and biofacts, machines and media; between the spheres of animate and inanimate, real and virtual, untouched and augmented. Dealing with technology is no longer a human privilege, as the differentiations from Human-Computer Interaction (HCI) into Animal-Computer Interaction (ACI) or Plant-Computer Interaction (PCI) exemplify. These differentiations are also reflected in the various disciplines of science and art as well as in societal, social, ethical and political negotiations of shared interaction. In this issue, relevant programmatic texts have been collected for this discussion context and made available for the first time for the German-speaking area.
Die Habilitationsschrift von PD Dr. Christoph Ernst ist erschienen! Hier geht es zum Verlag!
Our project »How is Artificial Intelligence changing Science?« makes a workshop to clarify methodological problems: More information here!
Im Springer Verlag ist nun ein Band zu "Fernsehwissenschaft und Serienforschung. Geschichte, Theorie und Gegenwart (post-)televisueller Serialität" erschienen, der von Dominik Maeder, Mitarbeiter am Lehrstuhl Medienkulturwissenschaft, zusammen mit Denis Newiak und Herbert Schwaab herausgegeben wurde.
Der Band fragt danach, was das Serielle im Fernsehen ausmacht und wie verändert es sich in Zeiten von Digitalisierung, Streaming und Interaktivität verändert. Lässt sich eine genuine Serientheorie des Televisuellen denken – und was lässt sich daraus wiederum für die Serialität jenseits des Fernsehens lernen? Die Aufsätze des Bandes, darunter ein Text von Dominik Maeder zum Prinzip gestaffelter Serialität im Reality-TV, leisten einen Beitrag dazu, das Serielle als Kernprinzip des Fernsehens neu zu beleuchten und anhand vielfältiger Beispiele aus dem aktuellen Fernsehserienangebot neue Impulse für eine Fernsehtheorie des Seriellen zu setzen.
The symposium is inspired by the publication of Media Futures. Theory and Aesthetics, co-authored by Christoph Ernst and Jens Schröter (2021, forthcoming from Palgrave Macmillan); and by the translation of Vilém Flusser’s (retro)futuristic What If? 22 Scenarios in Search of Images (foreword by Kenneth Goldsmith, translated by Anke Finger and Kenneth Kronenberg) that is also part of Greenhouse Studios.
PLEASE NOTE: Schedule is Eastern Standard Time (EST), Summertime, meaning Europe is 5 hours later. 9:00 on the poster is 14:00 in Europe.
REGISTER HERE for virtual access:
https://futureoftruth.uconn.edu/conferences-and-speakers/radical-futures-symposium/#